Winterbanden

Toen dik drie weken geleden de eerste sneeuw naar beneden dwarrelde en de Belgische wegen en het verkeer erop ontaarden in één gigantische chaos, was het er meteen boenk op. Via Twitter, Facebook en zelfs IRL begonnen mensen spontaan te praten over hun winterbanden.

Of ze waren ongelooflijk blij dat ze winterbanden hadden of ze beklaagden het zich dat ze nog geen winterbanden hadden laten steken. Om de zoveel auto’s was er wel eentje waarvan de bestuurder er zeer teverden uitzag. Waarschijnlijk een trotse bezitter van winterbanden. “Hooray voor winterbanden.” kon ik ze ingedachten horen roepen. “We staan er evenzeer in de file, maar wel veel veiliger!”

Ik heb het zelf niet zo op winterbanden. Het zal u dan ook niet verbazen dat mijn A3 nog steeds geschoeid is met gewone, maar wel oerdegelijke banden. Wat mij betreft zijn winterbanden gewoon een uitvinding van de industrie om extra inkomsten te vergaren. Kom, we maken de mensen wijs dat ze zonder deze banden de winter niet doorkomen. En het werkt blijkbaar.

Maar maakt de winterband dan echt het verschil? Ik heb eens geprobeerd aan verschillende trotse winterbandeigenaars te vragen wat er nu precies zoveel beter is aan een zo’n band, maar verder dan een ‘ge moet daar eens mee gereden hebben om het verschil te voelen’ kwamen de meesten niet. Doorslaggevende argumenten kan zoiets bezwaarlijk noemen.

Het enige waartoe een winterband zou kunnen leiden is een vals gevoel van veiligheid. “Het heeft dan wel gesneeuwd, maar we hebben winterbanden. Veel kan ons er dan niet gebeuren”. En weg zijn ze.
Terwijl gezond verstand, voldoende afstand houden en een aangepaste snelheid rijden ruim voldoende is om de gure wintermaanden vol ijzel en sneeuw zonder ongelukken door te komen. En bovendien een pak goedkoper.

Maar zoals altijd is de mens makkelijk om de tuin te leiden. Kleurrijke grafieken en blinkende cijfertjes maken duidelijk dat winterbanden de enige kans zijn om zonder kleerscheuren door ondergesneeuwde wegen te ploegen, dan moet het toch waar zijn. En dus hollen we in grote getalen naar de plaatselijk bandencentrales om toch maar zo snel mogelijk superveilig rubber onder onze wagen te hebben. En niemand die er over nadenkt. En zo wordt de mensheid weer herleidt tot een bende kuddedieren zonder enige vorm van kritisch denken.

Update:
Na zelf met winterbanden gereden te hebben, moet ik toegeven dat ze wel degelijk verschil uitmaken.

12 thoughts on “Winterbanden”

  1. Ik ben deze middag naar de bandencentrale geweest om mijn winterbanden te bestellen. In de krokusvakantie gaan we op skivakantie en in Duitsland en Oostenrijk zijn winterbanden simpelweg verplicht.

    Ik weet het jou te vertellen of er veel verschil op zit.
    .-= Tom´s last blog ..Uijlenspiegel =-.

  2. 1) In sommige gevallen maakt het gebruik van winterbanden autorijden “goedkoper”. (persoonlijk: zomerband 130€/ winterband 70€, dus ik spaar mijn zomerbanden uit)
    2) Winterbanden hebben “minder” last van aquaplanning.
    3) Men mag ook niet overdrijven in het nut van winterbanden, maar ze zorgen in sommige omstandigheden voor meer grip.
    4) In ons land zijn ALL SEASON banden eigenlijk ideaal (deze hebben ook het M&S teken).

    Kuddedieren? Ik denk dat ze hier beetje traag zijn vergeleken met Duitsland / hoge noorden. Ik gebruik ze nu al 4 jaar en dat zal een vaste optie blijven in de toekomst.

  3. Winterbanden zijn veel soepeler en houden de sneeuw niet vast dus maw de banden zijn steeds sneeuw en ijvrij = meer grip
    Enige nadeel is dat zij dubbel zo snel verslijten indien de temperatuur boven de 7 graden is.

  4. Ik volg je compleet, Wim.
    Het valt niet te betwijfelen dat winterbanden voor betere grip zorgen op ijs en sneeuw. En in landen als Duitsland en Oostenrijk is dat inderdaad verplicht, aangezien ze daar gemmiddeld 3 maand op sneeuw kunnen rekenen.
    Maar in België, voor die 10 dagen op een jaar sneeuw? Ik denk dat een ‘aangepaste rijstijl’, geen 150 crossen op het (nog half besneeuwde)linkervak, niet in’t gat van de voorganger gaan hangen zodat je nog meer dan voldoende remweg hebt,… ruim voldoende is om onze winter door te komen.
    .-= andere wim´s last blog ..A-Team =-.

  5. Goh kuddedieren… ik geloofde niet dat er veel verschil was tussen winter- of zomerbanden. Vorig jaar tijdens de eerste sneeuw heb ik het anders wel gevoeld. Maar ik denk, als je niet veel km’s doet, dat je er komt met gezond verstand en beetje voorzichtig zijn. Ik rij tegenwoordig anderhalf uur naar mijn werk, en enkel op secundaire wegen die amper zout zien. Als je dan een rondpuntje neemt, of een helling, dan moet ik wel zeggen dat ik dat voel of er al dan niet winterbanden op liggen. Het is een persoonlijke ervaring. Maar ik doe genoeg km’s om die winterbanden te rechtvaardigen. Ik doe 800km per week ofzo, mijn moeder nog geen 1000 per jaar, daarvoor is het niet nodig om winterbanden te laten steken 🙂
    Gezond verstand blijft het belangrijkste. En ik vind het best wel leuk dat er nu minder bmw’s en audi’s in mijn gat gaan hangen (niets tegen die merken, ik rij zelf met een audi af en toe 😉 maar het zijn wel meestal die die mijn bumper van dichterbij willen bekijken)

  6. Zoals beloofd! Vandaag de winterbanden voor het eerste ‘deftig’ kunnen testen en jawel hoor: er is echt wel een verschil merkbaar. Bij de vorige sneeuwbui met zomerbanden slipte ik onmiddellijk door, met die winterbanden niet.

    Waarmee ik hier niet gezegd heb dat men winterbanden moet verplichten in België. Voor het beperkt aantal dagen sneeuw in België lijkt mij dat niet nodig. Veel mensen kunnen gewoon niet goed per auto rijden en bij het minste panikeert men, slaat men alles dicht en …

    De vrachtwagens van de weg halen bij dit weer vind ik wel een goed idee…
    .-= Tom´s last blog ..Uijlenspiegel =-.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge